3.jpg
Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta
Strona główna Aktualności Od dzisiaj 28.04.2020 wchodzą w życie zmiany w...
foto: tagesspiegel.de
foto: tagesspiegel.de

28-04-2020

Od dzisiaj 28.04.2020 wchodzą w życie zmiany w niemieckim prawie o ruchu drogowym!

W Polsce mamy od dawna żywiołową polemikę na temat wysokości mandatów oraz tego dlaczego nasi rodacy jak wyjadą poza granicę naszego kraju to… pokornieją. Co prawda pandemia koronawirusa odcisnęła piętno na jednej z najbardziej lubianych swobód nie tylko w UE, ale i na świecie tj. swobody przepływu osób, jednak to okres przejściowy. Tymczasem nasz zachodni sąsiad (Niemcy) zaostrzają przepisy w trosce o bezpieczeńśtwo na drogach… i nie chodzi wyłącznie o piratów drogowych, choć oni powinni obawiać się najbardziej.

 

Niemiecki zmiany w telegraficznym skrócie:

1. Nieprawidłowe parkowanie
Mandaty za parkowanie na ścieżkach dla pieszych i rowerzystów wzrastają z 15 do 100 euro. Dotyczy to również zatrzymywania się na pasach ochronnych dla rowerzystów oznaczonych białymi liniami. Dotychczas samochody mogły się tam zatrzymać na trzy minuty. Jeśli nieprawidłowe parkowanie stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lub jeśli ktoś pozostawi pojazd na ścieżce dla pieszych lub rowerzystów przez ponad godzinę, może otrzymać jeden punkt karny. Nieprawidłowe parkowanie w miejscach o dużym natężeniu ruchu może teraz kosztować 35 euro zamiast 15 euro, niedozwolone parkowanie w miejscach dla osób niepełnosprawnychh będzie podlegać karze w wysokości 55 euro zamiast – jak dotąd – 35 euro, to samo dotyczy parkowania pojazdu spalinowego na parkingu dla samochodów elektrycznych.


2. Korytarz życia
Ci, którzy zablokują przejazd korytarzem życia w zatorze drogowym lub wręcz sami na niego wjadą, zapłacą teraz od 200 do 320 euro. Ponadto muszą się liczyć z odebraniem im prawa jazdy na jeden miesiąc i naliczeniem dwóch punktów karnych.


3. Bezpieczeństwo dla rowerzystów
Do tej pory kierowcy musieli utrzymywać „wystarczający” dystans od rowerzystów podczas manewru wyprzedzania. Odtąd obowiązywać będzie minimalna odległość 1,50 metra w mieście i dwa metry poza miastem. Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podczas skręcania w prawo w miejscowości nie mogą przekraczać prędkości 11 km/h, ponieważ jest to manewr, który stwarza szczególne zagrożenie dla rowerzystów.
W miejscach niebezpiecznych może pojawić się nowy znak zabraniający wyprzedzania pojazdów jednośladowych przez samochody osobowe i ciężarowe. Aby poprawić widoczność, zabrania się parkowania w odległości do ośmiu metrów od skrzyżowań i wlotów z drogami rowerowymi. Oprócz pasów rowerowych mogą istnieć również całe strefy przeznaczone dla rowerów, gdzie maksymalna dozwolona prędkość wyniesie 30 km/h. W strefach tych nie można narażać rowerzystów na niebezpieczeństwo ani utrudniać im poruszania się jednośladami. W przyszłości rowerzyści będą mogli jeździć obok siebie, pod warunkiem, że nie będą przeszkadzać innym użytkownikom dróg.

 

4. Zielona strzałka
Planowane jest pojawienie się zielona strzałki, która będzie dotyczyła tylko rowerzystów. Zielona strzałka na światłach umożliwi warunkowy skręt w prawo na czerwonym świetle – ale tylko wtedy, gdy rowerzysta najpierw się zatrzyma i uzna, że przejazd nie będzie stanowił dla nikogo zagrożenia.


5. Nadmierna prędkość
Zgodnie z nowelizacją, kierowcom, którzy przekroczą prędkość o min. 21 kilometrów na godzinę w terenie zabudowanym i o min. 26 kilometrów na godzinę poza terenem zabudowanym, grozi mandat w wysokości 80 euro, dwa punkty karne i miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów. Trzykrotnie wzrośnie wysokość mandatów za drobne wykroczenia przeciwko ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym, nie przekraczające 10 km/h. Kierowcy muszą się liczyć z mandatem w wysokości 30 euro, zamiast dotychczasowych 10 euro kary.
Niepotrzebne zanieczyszczenie hałasem i spalinami również będzie teraz kierowców więcej kosztowało: od 28 kwietnia może być na nich nałożona kara do 100 euro zamiast 20 euro, jak to było do tej pory.


6. Zakaz stosowania aplikacji służących do wykrywania fotoradarów
Nowelizacja niemieckiego prawa drogowego wyraźnie stanowi, że nie wolno korzystać podczas jazdy ze specjalnych aplikacji, tzw. wykrywaczy fotoradarów, zainstalowanych w smartfonach lub w systemach nawigacyjnych. Ten zakaz obowiązywał już wcześniej, ale teraz został ponownie wyraźnie wyjaśniony w przepisach.


Źródło: autobild.de oraz dojczland.info

Powrót do listy aktualności

Komentarze

Brak dodanych komentarzy, bądź pierwszy i dodaj komentarz.

Dodaj własny komentarz

Ocena