krzys2.jpg
Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta
Strona główna Aktualności Automatyczne skrzynie biegów na kat. C i C+E....
warunki.jpg

01-01-2020

Automatyczne skrzynie biegów na kat. C i C+E. Ciągniki siodłowe szybciej na egzaminach i w szkoleniu?!

Jak pisaliśmy na łamach naszego portalu wraz z rozpoczęciem roku będzie obowiązywać nowela rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z przewidywaniami tekst został ogłoszony 31.12.2019 a zapisy częściowo obowiązują już od 01.01.2020 r.

 

Pełna treść artykułu tutaj

 

Co się zmienia, a dotyczy branży szkolenia kierowców?

 

Wracają "250-tki" na szkolenie motocyklistów kat. A2

 

Od czasu zmian, które wprowadziły podział uprawnień dla motocyklistów na kat. A1, A2 i A obserwowany był na rynku szkoleniowym problem z wielkością i wagą pojazdów szkoleniowych na kat. A2. Chodzi przede wszystkim o problemy z opanowaniem motocykla docelowego przez osoby niskiego wzrostu. Bardzo często zainteresowani rezygnowali ze szkoleń z uwagi na niemożliwość opanowania motocykla o pojemności powyżej 395 cm3 i jego masę, pomimo że mogliby bez większych problemów kierować motocyklami o popularnych pojemnościach rzędu 250 cm3.

 

Obecnie motocykl o pojemności pomiędzy 126 -394 cm3 jest niesklasyfikowany w procesie szkolenia. Wprowadzony przepis przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie szkolenia oraz łatwiejszego i stopniowego opanowywania motocykli o większej pojemności silnika przez osobę ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia w zakresie prawa jazdy kategorii A2.



Czterokołowiec lekki w szkoleniach i na egzaminach kat. AM dla niepełnosprawnych



Dotychczas osoby niepełnosprawne (przede wszystkim dzieci w wieku 14-16 lat, jako główni "klienci" tej kategorii) nie miały możliwości uzyskiwać uprawnień, ponieważ prowadzenie motoroweru uniemożliwiały predyspozycje fizyczne. Nowa treść rozporządzenia umożliwi osobom niepełnosprawnym uzyskanie prawa jazdy kategorii AM z ograniczeniem do kierowania czterokołowcem lekkim. Pojazdem szkoleniowym i egzaminacyjnym będzie czterokołowiec lekki.

 

Ciągniki siodłowe na szkoleniach i egzaminach kat. C i C+E. Uwaga! Pojazdy szkoleniowe i egzaminacyjne na kat. C i C+E będą mogły być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów!

 

 

Zmiana rozporządzenia związana z kat. C i C+E jest wynikiem dwóch głównych problemów. Po pierwsze od dłuższego czasu obserwowany jest problem z zakupem i eksploatacją pojazdów do nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii C i C+E wyposażonych jedynie w manualną (ręczną) skrzynię biegów. Obecnie produkowane pojazdy ciężarowe w znakomitej większości są pojazdami wyposażonymi w półautomatyczne lub w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów.

 

Wszystkie te konstrukcje posiadają możliwość wyboru biegów przez kierowcę, ale bez konieczności wciskania sprzęgła. Dlatego też zakup nowych pojazdów do szkolenia czy egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C i C+E wyposażonych w ręczną skrzynię biegów jest, z punktu widzenia technicznego oraz z punktu widzenia przydatności w późniejszym kierowaniu pojazdem niezasadny i ekonomicznie nieuzasadniony. Postęp techniki w tym zakresie jednoznacznie zmierza do wyeliminowania z rynku pojazdów ciężarowych i autobusów pojazdów wyposażonych w ręczne skrzynie biegów.

 

Drugim problemem są wymagania rynku. Obecnie większość pojazdów wykorzystywanych w procesie szkolenia i egzaminowania dla prawa jazdy kategorii C+E to zespoły pojazdów składające się z samochodów ciężarowych z przyczepami. Rzadko wykorzystuje się ciągniki siodłowe z naczepą. Jest to sytuacja odwrotna niż na rynku transportowym, do którego po szkoleniu i egzaminie trafiają kierowcy. W transporcie drogowym głównym środkiem transportu są ciągniki siodłowe z naczepą. Obecne ograniczenie powoduje najczęściej, że firma transportowa przyjmując do pracy nowego kierowcę tuż po szkoleniu i egzaminie na prawo jazdy kategorii C+E musi od nowa szkolić tego pracownika z umiejętności kierowania i obsługi ciągnika siodłowego i naczepy. Dostrzegając ten problem oraz biorąc pod uwagę postulaty organizacji społecznych zrzeszających zarówno transportowców jak i podmioty szkolące zaproponowano, aby w okresie 5 lat dokonać systemowej zmiany tej zależności poprzez wprowadzenie obowiązku prowadzenia szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C+E przy użyciu ciągników siodłowych z naczepą.

 

5 letni okres przejściowy z pewnym ograniczeniem!

 

Po pierwsze nie jest jednolity dla wszystkich tzn, ośrodki szkolenia kierowców oraz ośrodki egzaminowania mają wyznaczony termin wykorzystywania dotychczasowej infrastruktury do 31 grudnia 2024… a wojskowe ośrodki szkolenia do 31 grudnia 2034 r.

Po drugie w okresie przejściowym jest mały haczyk tzn. można wykorzystywać pojazdy do w/w terminu jeśli… w dowodzie rejestracyjnym dokonano adnotacji urzędowej o przystosowaniu pojazdów do nauki jazdy lub egzaminu państwowego do dnia 31 marca

2020 r.! 

 

Dlatego każdy pojazd spełniający dotychczasowe wymagania do szkolenia na prawo jazdy kategorii C+E (niebędący ciągnikiem siodłowym), który nie zostanie przystosowany do nauki jazdy z w/w dniem, nie będzie mógł być "wciągnięty w okres przejściowy" oraz wykorzystywany do szkolenia i egzaminowania z zakresu tej kategorii prawa jazdy. 

 

OSK, które myślą o zakupie samochodu ciężarowego z automatyczną skrzynią biegów na potrzeby szkoleń na kat. C+E pozostaje niewiele czasu, aby wybrać i dostosować pojazd (31 marca 2020). Chyba, że w planie jest zakup ciągnika siodłowego.


Część przepisów obowiązuje od dzisiaj (1.1.2020) m.in. możliwość wykorzystywania w szkoleniu i egzaminowaniu pojazdów z automatyczną skrzynią biegów umożliwiającą reczny wybór biegu przez kierowcę. Pozostała część rozporządzenia wejdzie w życie z dniem 14 stycznia 2020 roku.

 

Treść nowelizacji (rozporządzenia) można pobrać tutaj

Powrót do listy aktualności

Komentarze (5)

Gość
~ Mariusz
3

Bardzo chce zrobić prawo jazdy kat. C i D. Ale przez problem z lewa nogą, ciężko mi podjąć nauki. Więc nawet jesli znajdę osk z możliwością nauki na skrzyni automatycznej to jaką mam pewność że egzamin też będę zdawał na automatycznej? Czy są Word-y, które dysponują takim pojazdem?

2020-04-19 13:39
Gość
~ Admin
5

Na egzamin pojazd może podstawić OSK, aktualnie to nie problem.

2020-04-19 14:09
Gość
~ Mariusz
3

Dzięki wielkie. Jeśli nie stanowi to problemu, to na pewno obawiam się zrozumienia egzaminatorów i samych wordow czy pozwolą na takie rozwiązanie. Rozumiem że jest to uregulowane odp.przepisami?

2020-04-19 19:40
Gość
~ Admin
5

Tak oczywiście. Tu znaczenie ma orzeczenie lekarskie, niezbędne do wydania PKK.

2020-04-19 20:37
Gość
~ Tomek
5

Zakupiliśmy pojazd do nauki jazdy kat C po 31 marca 2020 roku i możemy na nim szkolić oraz oczywiście udostępniać do przeprowadzenia egzaminu dla naszych kursantów, problem jest przy kat C+E gdyż według tych wytycznych pojazd przystosowany po 31 marca powinien być ciągnikiem siodłowym z naczepą, wcześniej czy później taki pojazd trzeba zakupić tylko na ten czas mamy grupy kursantów które trzeba przeegzaminować ale w tym celu WORD musiałby dostosować plac manewrowy do egzaminu na takim zestawie, uważacie Państwo że w takim przypadku można by liczyć na jakieś odstępstwo, decyzję ministra właściwego do spraw transportu od warunków technicznych pojazdu

2020-07-27 16:10

Dodaj własny komentarz

Ocena